A földmérési ismeret a legelső technikai tudomány volt, amit az emberiség kifejlesztett. Eligazodása a vadászterületek között, birtokainak védelme, később adózása, szükségessé tettek bizonyos földmérési ismereteket. Története az Árpádkorig nyúlik viasza, de az első mértékek említése az 1200-as évekből származik Szorosan kapcsolódó tudományág a kartográfia, amely szintén több évszázados hagyományokra épül. Ha térkép, akkor úgy gondolom sokunknak először a Stiefel jut eszébe. A témakörről, a kapcsolódó termékekről, illetve választékukról Herczog Gábort a Stiefel Eurocart ügyvezető igazgatóját kérdeztük.
– Tegyünk egy rövid történelmi áttekintést, hogyan jutottunk el a híres Lázár deák térképtől a digitális térképi …
Az út nem rövid, de igen változatos, és annak az utóbbi évtizedei talán a legizgalmasabbak. A kezdetben mérésre és helymeghatározásra alig alkalmas, ugyanokkor máig „etalonként” aposztrofált Lázár deák térképet számos rajzilag egyre kifinomultabb és pontosabb térképtörténeti szemponthól is igen érdekes és esztétikus térképrajzolási eljárás követte. A kartográfia általánosan elfogadott eszközrendszere, miatt amilyenek a szintvonalas ábrázolás, a piktogramok vagy a színek használata sem túl régi eredménye a tudománynak. A mai számítógépes csúcstechnológiát alkalmazó térképszerkesztés-tervezés pedig már kézi műveletet nem is igényel, a javítási, naprakészentartási lehetőség sokkal könnyebb, nem beszélve a pontosságról és a digitálisan rögzített alapállományokból egyedi arculattal készíthető térképekről.
– Milyen intézmények foglalkoztak, foglalkoznak a fejlesztéssel, bevezetéssel, engedélyeztetéssel? Milyen feladatokat lát el a Stiefel? Hogyan történik egy-egy térkép kiadása?
A Stiefel Eurocart Kft. immár 15 éve van jelen a hazai és ennél is régebben a közép-európai piacon. A nagymúltú korábban állami vállalat jogutódja mellett számos magyar és külföldi cég foglalkozik térképkiadással, a piaci verseny kimondottan erős. Minden kiadói tervünket piackutatás előz meg, ami persze folyamatos. Szerzőink és lektoraink a gyakorlati világból kerülnek ki, ami garancia a sikerre, amelyet a minden évben megrendezett Szép Magyar Térkép és Hundidac pályázatokon egyre nagyobb számban elnyert oklevelek is igazolnak. Mintabolt hálózatunk bővülése mellett az összes hazai hipermarket-láncban megtalálhatók legnépszerűbb kiadványaink.
– Milyen térképekre szakosodott kezdetben a cég, és merre tart?
Az iskolai térképek szerkesztésén, kivitelezésén és értékesítésén nőttünk fel, és ezen tapasztalatainkra építve nyitottunk a B2B és a viszonteladóink felé. Szerénytelenül mondhatom, hogy a magyarországi iskolai falitérképek vezető forgalmazója és kiadója vagyunk, ami elsősorban a széles választéknak és a garantáltan jó minőségnek köszönhető. Célunk az, hogy minden osztályteremben a legalapvetőbb térképek ott legyenek, lehetőleg friss kiadásban. Sikerünk kulcsa az is, hogy igényes kézi grafikákkal és könnyen olvasható jelkulcsú térképekkel olyan oktatótablókat készítsünk, amelyeket szeretni lehet. Ilyenek iskolai atlaszaink is. Hogy merre tartunk? A Stiefel New Media digitális és műholdas alkalmazásokkal néz a jövő felé.
– Milyen ütemben nyernek teret a digitális technológia vívmányai, mennyire ragaszkodnak a manualitáshoz az emberek?
A laikusokat nem igazán foglalkoztatja, hogy hogyan készül egy-egy térkép, sokan ma is abban a tévhitben élnek, hogy a térképész kimegy a domboldalra és azzal a kütyüvel, amit teodolitnak nevezünk felméri azt és megrajzolja a térképet. A munkamegosztás ma már a mi szakmánkban is érzékelhető, a felmérést műholdas felvételek segítik, az alaptérképeket pedig a geodézia adja át nekünk. A szerkesztési feladatokat végezzük mi, a sokszorosítást osztrák, német, angol és magyar nyomdák végzik. A digitális eljárások abszolút meghatározók ma, egyre kevésbé van szükség például nyomdai filmre, amióta a közvetlen nyomdai nyomólemezre történő adatátvitel egyre nagyobb teret nyer.
– A térkép egyfajta reklámhordozó is …
Igen, hiszen azt szoktuk mondani, olyan ember nincs, aki ne szeretné a térképet, legrosszabb esetben is csak közömbös, mert esetleg rossz tapasztalatai vannak, egy-kétszer eltévedt stb. Tehát mint ajándék nagyon praktikus és tartós, mindig szem előtt lévő reklámhordozó, nem fölösleges, amiből már száz van, nem dobja ki az ember. Az élet minden területén szükség van rá, hiszen olyan alapinformációkat közöl, hogy mi hol, mennyi hol található.
– Még dübörög az iskolaszezon! Melyek azok a termékek amelyekre különösen fel kell hívnunk a figyelmet?
Különösen ajánlanám az iskolában és az otthon is használható termékeinket. Fixi márkanevű A/4-es tanulói munkalapjaink gyakorlatilag az iskolai nagyméretű falitérképek és oktatótablók kisebbített másai, így a gyermek vizuális emlékezőképességére alapozva, az otthoni gyakorlás is könnyebb és a tudás alaposabb lesz. Ilyenek nyelvi, matek, földrajzi, biológiai munkalapjaink. A legfontosabbak íróasztali könyöklő méretben is léteznek. Újdonságunk a csak nálunk létező, több idegen nyelven is publikált hajtogatott történelmi magyar História térképsorozatunk.
– Ki a célcsoportja a termékeinknek?
Nehéz lehatárolni, talán nincs is olyan réteg vagy korosztály, akit ne szólítanánk meg. Idén az óvodák felé is nyitunk, így a legkisebbek is élvezhetik beszélgetéseket indító humoros rajzainkat. Iskolai atlaszaink gyakorlatilag egy család könyvespolcán éppúgy ott kell, hogy legyenek, mint a kesztyűtartóban az autóatlaszunk.
– Mit tartogattok az őszi-téli szezonra? Vannak-e speciális, a karácsonyi ajándékozásra szánt termékek?
Örülök a kérdésnek, természetesen minden szezonra tartogatunk meglepetéseket. Most különleges mágnesen lebegő földgömbjeinket kínáljuk változatos méretben, tematikával és kivitelben.